cukkini hatása
cukkini hatása

Cukkini hatása miatt a diétázók kedvenc zöldsége

Adminisztrátor

Szerkesztő

Megosztások

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on tumblr
Tumblr

Cukkini hatása: A cukkini számos kedvező élettani hatással rendelkezik. Leginkább lúgosító hatása említésre méltó. Érdemes rendszeresen beépíteni az étrendünkbe, mert segít helyreállítani a szervezet sav-bázis egyensúlyát. Azáltal, hogy megakadályozza a szervezet túlsavasodását javítja az általános egészségi állapotot és a betegség megelőzésben is segít. Magas lutein tartalmának köszönhetően jótékony hatással van a látásra.

cukkini hatása
A cukkini jótékony hatása

A cukkini a tök és az uborka keresztezéséből született meg. Nagyon alacsony kalóriatartalma miatt a diétázók egyik kedvence, egész évben. A mai Guatemala és Mexikó területéről spanyol és portugál hódítók segítségével jutott Európába ez a zöldség. Őshazájában már több ezer éve szerves alkotóeleme az ott élők étrendjének, Európában azonban csak a huszadik század környékétől kezdve vált népszerűvé.

A cukkini kedvező élettani hatásai

A cukkini 95 %-át víz alkotja, ezáltal a szervezet számára kiváló hidratáló. Azonban nemcsak az elvesztett folyadékot segít pótolni, hanem vitamin- és ásványianyag-tartalmának köszönhetően számos nélkülözhetetlen elemmel tölt fel bennünket.

cukkini hatása
cukkini hatása

A cukkini hatása az emésztésre

Tartalmaz többek között káliumot, foszfort, cinket, magnéziumot és kalciumot is, ezen felül gazdag A-, B1-, B2- és B6-vitaminokban is. Kiváló folsavforrás, illetve pozitív élettani hatás rejlik még magas rosttartalmában is. Rendkívül jó hatással van a cukkini az emésztésre, enyhe hashajtó hatással rendelkezik.

Cukkini hatása az asztmára és a reumatikus panaszokra

Béta-karotin és C-vitamin tartalmának köszönhetően védi az érfalakat, enyhíti az asztmát, illetve segít megakadályozni az ízületi és reumatikus panaszokat is. A-vitamin-, folsav- és káliumtartalma fontos szerepet játszik továbbá a rák megelőzésében is. Egyes kutatások szerint a cukkini fogyasztása a férfiaknál segíti megelőzni a jóindulatú prosztata-megnagyobbodást.

cukkini hatása
cukkini hatása

A cukkini tápértékére vonatkozó adatok

100 gramm cukkini a következőket tartalmazza:

  • Kalória: 16
  • C-vitamin: 8,8 mg
  • Szénhidrátok: 3,3 g
  • Rost: 1,2 g
  • Fehérje: 1,2 g
  • Zsír: 0,1 g

Cukkini hatása a testsúlyra

Értékes alkotóeleme lehet fogyókúrás étrend kialakításakor, hiszen 100 grammjában átlagosan mindössze 16 kalória található. Emellett rendelkezik enyhe hashajtó hatással is, illetve magas víztartalmának köszönhetően kiváló vértisztító is. Erősen lúgosító hatású növény, így segít megakadályozni szervezetünk túlsavasodását és helyreállítja a sav-bázis egyensúlyt, amely sok betegség megelőzésében szolgál. Számos diétába beilleszthető, változatosan elkészíthető zöldség.

Tápcsatornáink számára laza szerkezeténél fogva könnyen hasznosítható zöldség, amelyet természetesen nagymértékben befolyásolja elkészítésének módja. Igyekezzünk minél kevesebb olajat használni egy-egy cukkinis fogás elkészítésekor, ezáltal megkönnyítjük emésztését szervezetünk számára. A legkedvezőbb, ha sütőben készítjük el a cukkini ételeinket vagy még jótékonyabb, ha nyersen fogyasztjuk azt, például salátaként.

A cukkinit pucoljuk vagy ne pucoljuk?

Nem árt, sőt hasznos, ha a héjától sem szabadulsz meg, mivel béta karotint és antioxidánsokat tartalmaz a zöld réteg is, segít megelőzni a sejtek károsodását, így rákmegelőző hatású. A legtöbb lutein a cukkini héjában található, ami a szemre jótékony hatást fejt ki. A cukkini rendszeres fogyasztása csökkenti a szklerózis multiplex kialakulásának rizikóját is.

A cukkini felhasználása:

A legtöbb esetben a cukkinit még fiatalon, zsengén érdemes leszedni, amikor a hossza még nem éri el a 20 cm-t. Akár 90 cm hosszúra is megnőhet egy-egy termés, de ekkor már túlságosan fás, kemény a fogyasztáshoz.

Ahogyan korábban említettük, nem érdemes megpucolni. Elegendő megmosni és a két végét levágni. Számos izgalmas fogás készíthető a cukkiniből. Hisz a rántott cukkini rizs kombón túl is van élet. Készíthetsz sajtos cukkini fasírtot, töltött cukkinit sütőben sütve, de köretként cukkinispagettit is tálalhatsz vagy süthetsz cukkini rózsát is. Láthatjuk, hogy salátaként vagy önálló fogásként is megállja a helyét a cukkini. Nyersen, grillezve, párolva, fokhagymával, petrezselyemmel, paradicsommal, olívával, vagy csak egyszerűen magában elrágcsálva is finom.

Olyan ételekben is megtalálható, mint például a lecsó (vagy ratatouille), de kenyérfélékbe, muffinokba is belesüthetjük. Apró kockákra felaprítva spagetti ételek kiegészítője, de akár még pizzafeltét is válhat belőle. Olívaolajon megpirítva szezámmaggal finom köretet alkot.

A finomra reszelt cukkini pompás módja annak, hogyan csempésszünk titokban a család étrendjébe, például a kenyérre kenhető vajkrémekbe egy kis “zöldséget”. A cukkini magját sem nem feltétlenül kell kidobnunk, meg is piríthatjuk. Apróra vágva belekeverhetjük mártásokba, illetve saláták tetejére szórhatjuk.

Kipróbált tuti cukkini receptünk: sajtos cukkini fasírt >>>

Ha hasznos dolgokat tudtál meg a cukkini hatásairól szóló cikkünkből, további tartalmakért lájkolj minket a Facebookon, és kövess bennünket az Instagramon!

Post Views: 57

Legújabb cikkeink

Megosztások

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on tumblr
Tumblr

Felhasználási Feltételek | Adatkezelési Tájékoztató | Támogatóink | Impresszum | Médiaajánlat