spárga
spárga hatása

A spárga hatása – Miért együnk spárgát?

Adminisztrátor

Spárga hatása az emberi szervezetre hihetetlenül jótékony. Nem véletlen a mondás: a spárga a zöldségek királya, a királyok zöldsége.

A spárgát már az ókori rómaiak is fenséges eledelnek titulálták. Már Hippokratész is megemlíti írásaiban. A kínai és az indiai orvoslásban is fontos szerepet tulajdonítottak neki és afrodoziákumként is számon tartották. Jelenleg a legnagyobb kultusza Németországban. A németek évente 13 ezer tonnát fogyasztanak belőle. Sajnos azonban a spárgaszezon meglehetősen rövid, csupán április és június között tudunk friss spárgát vásárolni.

spárga hatása
spárga hatása

A fehér spárga és a zöld spárga

Magyarországon kétféle spárgával találkozhatunk, a fehér és a zöld spárgával. A fehér spárgát bakhátak (föld töltések) alatt termesztik, míg a zöld spárga a föld felett nő, ezért is zöld színű. A zöld spárga nemcsak üdébb, de zamatosabb ízű is. Mindkét spárga legfinomabb része a csúcsa, a zsenge rügyes része. Ekkor azonban érdemes élni a lehetőséggel és minél többet fogyasztani belőle.

A spárga felhasználása

A spárgából készíthetünk krémlevest, megsüthetjük sütőben köret gyanánt, de akár főételnek is kiváló a baconbe tekert spárga. Persze pár perces főzéssel főtt állapotban is fogyaszthatjuk. Köretként halak mellé vagy szárnyasokhoz szuper étel.

A spárga vitamintartalma és ásványi anyagtartalma

A hajtások A-vitaminben, B1 vitaminban, B2 vitaminban, C-vitaminban és E vitaminban és folsavban gazdagok. Sok értékes aminosavat tartalmaz, köztük aszparaginsavat is, ami természetes vízhajtó. Mivel kalóriatartalma igen csekély (20kalória/100 gramm), így kimondottan szuperétel fogyókúrázók számára. Tartalmaz kalciumot, foszfort, vasat, nátriumot, sok káliumot, a nyomelemek közül ónt, szilíciumot, molibdént. A zöld spárga klorofillban gazdag, több benne a C-vitamin és a karotin, mint világos változatában, ezért táplálékként is értékesebb.

A spárga méregtelenítő hatása

A spárga méregtelenítésre is kiváló. A spárgában található bőséges rosttartalom kitisztítja a bélrendszert. Vízhajtó és vesekő eltávolító hatása ismert. Kúraszerű fogyasztása csökkentheti, de még meg is szüntetheti a reumatikus és köszvényes fájdalmakat. De azért köszvényesek és vesekövesek mértékletesen fogyasszák! Húgyúti fertőzés és felfázás esetén is jól alkalmazható.

A spárga antioxidáns tartalma

Magas antioxidáns-tartalmának köszönhetően például megakadályozza, hogy a szabadgyökök károsítsák a sejtjeinket, ezzel pedig hozzájárul olyan súlyos betegségek megelőzéséhez, mint a kardiovaszkuláris problémák vagy a diabétesz. Az antioxidánsokban gazdag élelmiszerek (így a spárga is) csökkentik az emlő-, a tüdő- vagy a bélrendszeri daganatok rizikóját is. A szabadgyökök, illetve az oxidatív stressz az öregedést is gyorsítja, tehát spárgát annak is érdemes fogyasztania, aki szeretné minél tovább megőrizni a fiatalságát. A frissen préselt spárgalé kiváló vértisztító és bőrszépítő hatású.

A spárga kismamáknak is ajánlott

A kismamáknak, illetve a gyermeket tervezőknek is javasolt a spárga fogyasztása, a benne található vitaminok és ásványi anyagok (főként a folát és a vas) ugyanis hozzájárulnak az egészséges magzati fejlődéshez, csökkentik a fejlődési rendellenességek és a koraszülés kockázatát is.

A spárga természetes afrodiziákum

A spárgában található B6-vitamin és folsav segíthet a nemi vágy felkeltésében, benne lévő E-vitamin pedig serkenti a nemi hormonok, azaz a nőknél az ösztrogén, férfiaknál pedig a tesztoszteron termelődését.

A spárga beszerzése és tárolása

A friss spárgát nedves konyharuhába csavarva 2-3 napig is el lehet tárolni a hűtőben. A zöld spárgát legjobb függőlegesen vízbe állítva a hűtőbe tenni. Vásárláskor fontos, hogy friss spárgakötegekre tegyünk szert, hogy ízletes étel készülhessen belőle. Színe halványsárgás vagy zöldes. A barnás elszíneződés nem megengedett, ahogy a szár üregessége is rossz jel. Arra utal, hogy a növény nem friss, már kiszáradt. Ha tetszetős zacskó aljába rejtik is, ne legyünk restek megnézni a spárga alsó vágott részét, ami lehetőleg ne legyen barnásan elszíneződött, beszáradt. Nyomásra levet kell eresztenie, melynek illata kellemes üde, íze nem lehet savanykás. A szár törékeny, hajlításra elpattan, a szárat körömmel be lehet hasítani. Ha gumiszerűen belapul vagy behajlítható a szár, az már a fonnyadás jele. Halványbarna, zsenge gombás réteg boríthatja, mely élvezeti értékét nem befolyásolja, sőt, inkább a megfelelő kezelés jele. A virágzásnak indult fejek vagy a görbe szárak mit sem változtatnak az ízen.

Ha tetszett a spárgáról szóló cikkünk, további tartalmakért lájkoljatok minket a Facebookon, és kövessetek minket az Instagramon!

Legújabb cikkeink

Megosztások

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on tumblr
Tumblr

Felhasználási Feltételek | Adatkezelési Tájékoztató | Támogatóink | Impresszum | Médiaajánlat