Máj fogyasztása
A máj fogyasztás hasznossága

Máj fogyasztás káros vagy hasznos?

Adminisztrátor

Máj az egyik legmegosztóbb belsőség. Van, aki óvakodik a fogyasztásától, abból a megfontolásból, hogy a máj méregtelenítő szerv, így bizonyára méreganyagokat raktároz.

Akkor oszlassuk el a kételyeket! Az anyagcsere egyik legfontosabb szerve, kiválasztja a méreganyagokat, de nem raktározza azokat. Havi 2-3 alkalommal történő fogyasztása jótékony hatású. (A Gerson terápiában korábban májlével gyógyították a krónikus betegeket.)

A máj fogyasztás előnyei

  • A máj tömve van vitaminokkal és ásványi anyagokkal. A és D-vitaminban gazdag (ez utóbbi télen különösen nagy jelentőséggel bír). A-vitamin van a liba- és a csirkemájban és egyes halak májában, B1 a sertésmájban, B6 főleg a csirkében, C és E -vitamin a borjú- és csirkemájban.
  • Továbbá gazdag vasban, rézben, cinkben, mangánban és szelénben, emellett jó kalcium- és káliumforrás is. Érdemes ezért beilleszteni az étrendbe a máj rendszeres fogyasztását.
  • A D-vitamin pótlására a legalkalmasabb a máj, a halmájolaj és a tojás.

A fentiekből is látszik, hogy érdemes májat fogyasztani rendszeresen. Például baconbe tekert csirkemájat >>>

A máj vásárlása, tárolása és előkészítése – mire figyeljünk?

Kényes dolog a máj vásárlás, nehéz kifogni igazán frissen, de ha az alábbiakra figyelünk, nem fogunk mellé. Lehetőleg biotermékeket részesítsünk előnyben (ezeket ugyanis nem kezelik hormonnal vagy antibiotikumokkal)

Először is fontos a színe, elszíneződött darabokat vagy szétmállni készülőket sose vásároljunk, ezt a máj szélén láthatjuk. Legyenek épek a darabkák szélei! A harmadik dolog pedig a szag. Erős, kellemetlen szagú májat sose vásároljunk meg.

Tárolása ne nylon zacskóban történjen, mert így egészen biztosan másnapra már kellemetlen szagot fog árasztani. Porcelán tál megfelelő erre a célra. Megmosni nem szükséges, csak felhasználás előtt közvetlenül, mellyel egyidőben a hártyázást és erek eltávolítását is elvégezhetjük. Sütés előtt érdemes szárazra törölni, hogy elkerüljük az esetleges égési sérüléseket.

Hogyan érdemes elkészíteni? Mire kell figyelni?

Bizonyára mindenki találkozott már a máj szárazra sütött vagy pirított betonkemény verziójával, ami egyszerűen élvezhetetlen. Na nem ez a cél, hanem az omlós, szaftos máj. Néhány alapszabály betartásával elkészíthetjük a legtutibb resztelt májat, de a baconbe tekert máj is megőrzi omlósságát.

Az egyik elkészítési alapszabály, hogy a májat TILOS sózni. Így ugyanis nem vonjuk ki belőle a nedvességet és nem fog megkeményedni. Csak a legvégén tálalás előtt sózzuk meg az ételt, ha szükséges. Bár a sófogyasztást érdemes minél inkább háttérbe szorítani.

A másik hasonlóan fontos szabály, hogy nem szabad sokáig hőkezelni (sütni, főzni), mert a sertés- vagy a csirkemáj gumis lesz, a libamáj pedig szétmállik.

resztelt máj

A fenti szabályok alkalmazásával érdemes kipróbálni az alábbi receptet is: Resztelt máj >>>

Hatása a szervezetre

  • Magas fehérjetartalma segít megtartani az izomerőt.
  • B-vitamin tartalmánál fogva segíthet az idegrendszer, az immunrendszer, a keringési rendszer, a bőr és a haj egészségének megőrzésében.
  • Támogatja az emésztési folyamatokat.
  • Segítheti a pajzsmirigy működését.
  • Nyugtató hatása is lehet.
  • Magas a vastartalma, így vérszegénység esetén is segíthet.

Egészséges életmóddal kapcsolatos cikkeket itt olvashatsz még. Egészséges életmód >>>

Legújabb cikkeink

Megosztások

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on tumblr
Tumblr

Felhasználási Feltételek | Adatkezelési Tájékoztató | Támogatóink | Impresszum | Médiaajánlat